2007-02-01

Melodifestivalen, SVT, public service, kommersiell TV – Det här förslaget löser allt.

SVT kan fortsätta att skapa och producera publiksuccéer men sälja visningsrätten till kommersiella kanaler. Jag tror vilken reklamkanal som helst skulle gå med på att visa Melodifestivalen om de så bara fick behålla 10% av intäkterna från reklamen.

En reklamfinansierad melodifestival skulle kunna bli Sveriges eget Super Bowl.

SVT skulle dra in säckar med pengar utan att behöva sända en enda reklamsekund eller ta in en enda licenskrona. Pengar som oavkortat kan gå till att göra ännu bättre program, både smala och breda. Som vanligt fast med större budget helt enkelt.

Vi skulle eliminera konflikten mellan kommersiella intressen och public service. Det skulle öka skatteintäkterna och vitalisera marknaden för reklam-tv på många olika sätt.

De 10 mest sedda programmen förra året sändes alla på SVT, typ. De skulle samtliga vara hårdvaluta för kommersiella kanaler. På SVT är de väldigt bra på att göra program som får många tittare. Problemet är att det inte är till någon som helst nytta. Snarare tvärtom är det till skada för kommersiell TV, som förlorar tittare/intäkter i motsvarande grad. (TV3, TV4 och Kanal 5 förlorar över 20 mkr de närmaste veckorna pga melodifestivalen enligt Dagens Media) Dessutom är det gigantiskt resursslöseri, att inte ta betalt för något där betalningsviljan är så stor.

Det enda man kanske skulle kunna invända är att reklamavbrott skulle inkräkta på den konstnärliga integriteten i program som t ex Dobidoo...

1 kommentar:

Anonym sa...

mycket intressant, tack